1-مینت 2-اوبونتو 3-ارچ 4-کالی

::مینت::

لینوکس مینت یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس که در تامی نسخه های منتشر شده این توزیع بر ساختار دبیان می باشد حال نگاهی به  ویژگی های مینت بیندازیم

1-دیل خوب بودن لینوکس مینت بخاطر سادگی و کارا بودن و زیبای و نصب اسانکه در رده ی 10 توزیع برتر لینوکس در سایت distrowatch.com قرار دارد .

2-هنگامی که شما توزیع مینت رو نصب کردید از قبل تعدادی از نرم افزار های ضروری در ان وجود دارد

3-شما هیچ مشکلی در پخش ویدیو ها یا موزیک های خود نخواهید داشت این توزیع کدک های مالتی مدیا را نیز برایتان ارمغان خواد اورد .

4-این توزیع کاملا رایگان بوده و تحت مجوز های نرم افزار ازاد و اپن سورس منتشر می شود.

5-کاربران در این توزیع دقدقه های نصب انتی ویروس ها و انتی اسپای ها نخاهند داشت.


::ارچ::

آرچ لینوکس (یا فقط آرچ) یک توزیع لینوکس است که با هدف سبک بودن و ساده بودن ساخته شده است. رویکرد طراحی تیم توسعه بر روی «ساده‌گرایی»، ظرافت، صحت کد و کوچک بودن آن گذاشته شده است. «سادگی» بر مبنای تعریف آرچ، «... فاقد افزونه‌ها، تغییرات و پیچیدگی‌های غیرضروری بودن ...» است؛ و از دیدگاه توسعه‌دهنده/برنامه‌نویس تعریف می‌شود نه از دیدگاه کاربر.

1-این توزیع در حال حاضر از چهار مخازن رسمی وجود دارد

2-برنامه‌ای مشابه Ports است که قادر به کامپایل کردن سورس‌ها به بسته‌های باینری قابل نصب توسط Pacman است. ABS یک شاخه از شل اسکریپت‌ها به نام PKGBUILD فراهم می‌کند که می‌تواند تمام بسته‌های رسمی آرچ را تغییر دهد و کامپایل کند. بازسازی کل سیستم با استفاده از کامپایلر فلگ‌های اصلاح شده هم توسط ABS پشتیبانی می‌شود. ابزار makepkg هم برای ایجاد بسته‌های pkg.tar.gz از سورس‌های غیررسمی قابل استفاده است.

3-همانند جنتو، و برخلاف بقیهٔ توزیع‌های عمده همانند دبیان، فدورا و بقیه، آرچ لینوکس برای تاریخ انتشارش زمان‌بندی خاصی را مشخص نمی‌کند و در عوض از سیستم انتشار غلطان استفاده می‌کند، همراه با بسته‌های جدیدی که به طور روزانه فراهم می‌شود. سیستم مدیریت بسته‌بندی‌اش به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی سیستمشان را به روز نگه دارند. نسبت به آنکه کاربران را تشویق به حرکت بین انتشارهای جدا از هم بکند، انتشارهای آرچ لینوکس به سادگی فقط یک تصویر لحظه‌ای از مجموعه بسته‌های کنونی آن است، و گاهی اوقات همراه با نرم‌افزارهای نصبی مورد تجدید نظر قرار گرفته شده؛ بنابراین هیچ فرقی نمی‌کند که از کدام انتشار، آرچ نصب شود اگر به روز رسانی‌های بعد از آن، نصب شود. در نتیجه آرچ هرگز نیازی به نصب مجدد برای به روز رسانی‌ها یا داشتن ویژگی‌های جدید، ندارد.


::کالی::

یکی از توریع های لینوکس است که توجه اکثر هکر ها را به خود جذب کرده ، این سیستم عامل قدرتمند با نماد اژدها به جای سیستم عامل بک ترک نشسته و بیشتر برای تست نفوذ استفاده می شود. این توزیع به پشتوانه ی Debian منتشر شده و حتی از روی usb فلش هم قابل اجراست.
با Kali Linux شما می توانید به انواع شبکه ها ، وب ساتها ، تلفن های همراه ، تلبت ها و …. به راحتی نفوذ کنید و از هک لذت ببرید.

داشتن بیش از ۳۰۰ ابزار تست و نفوذ : پس از بررسی همه ی ابزار های بک ترک تیم توسعه ی کالی بهتر دید برخی از ابزارهایی که کار نمی کنند را حذف کند و تنها ابزارهای مفید و تست شده را در کالی اعمال کند.

::کالی رایگان است و همیشه خواهد ماند :: Kali لینوکس همانند جد خود بک ترک رایگان عرضه می شود و همیشه رایگان خواهد ماند و شما هرگز برای تهیه ی آن پولی نخواهید پرداخت !
منبع باز و اوپن سورس : شما قادر خواهید بود هر نوع تغییری را در کالی لینوکس اعمال کنید و از تمامی مزایای اوپن سورس بهره ببرید .

::سازگار با FHS: : کالی لینوکس با پایبندی به استاندارد فایل سیستم سلسه مراتب توسعه یافته است .

::پشتیبانی بیشتر کارتهای شبکه ی وایرلس: : کالی لینوکس را طوری ساخته اند که قادر است بیشتر کارتهای شبکه وایرلس اینترنال وکارت های شبکه ی وایرلس USB را شناسایی و پشتیبانی کند.

::هسته ی سفارشی :: برای تست نفوذ تیم توسعه اغلب به ارزیابی های وایرلس دارد و هسته آخرین قوای پشتیبانی برای تزریق است.

محیط توسعه امن : تیم توسعه ی کالی لینوکس از یک گروه کوچک و قابل اعتماد تشکیل شده است و تنها مخازن امن را در کالی قرار می دهند.

تعهد GPG : هر بسته ای در کالی باید امن باشد و تیم توسعه ی هر بسته نسبت به امنیت واعتماد آن بسته تعهد می دهد و برای محکم بودن این تعهدات قرارداد های دو طرفه صورت میگیرد.

پشتیبانی از انواع زبان ها : با این که کالی به صورت پیش فرض دارای زبان انگلیسی است اما توانایی پشتیبانی از تمامی زبان های زنده ی دنیا را دارد.

کاملا قابل تغییر است : با این که در حالت پیش فرض کالی دارای محیط کاربری گنوم ۳ است اما کاربران قادر خواهند بود محیط و تنظیمات دلخواه خود را بر روی کالی لینوکس اعمال کنند.


::اوبونتو::

اوبونتو را می توان به عنوان محبوب ترین توزیع لینوکس دانست و شاید در بین نسخه های مختلف لینوکس، تنها اوبونتو یارای رقابت با ویندوز را در مصارف خانگی داشته باشد. اگر شما هم دوست دارید از دنیای لینوکس تجربه ای داشته باشید و همچنین نمی خواهید در میان کدهای فراوان دستوری لینوکس غرق شوید، بهتر است به اوبونتو ۱۶٫۰۴ نگاهی داشته باشید. در این مقاله ما شش ویژگی که می تواند نظر شما را برای استفاده از اوبونتو به خود جلب کند را ارائه کرده ایم.

1-dash دیگر شامل جست جو های امازون نیست

هنگامی که نسخه ۱۲.۱۰ اوبونتو منتشر گردید، کاربران در محیط Dash نتایج جست و جوی آمازون را نیز مشاهده می کردند. به همین دلیل تمامی بسته های جست و جو به سرورهای راه دور ارسال می شد. این موضوع ابراز ناراحتی و نگرانی کاربرانی را در پی داشت. ارسال بسته های جست و جو به سرور های راه دور می تواند سبب نقض حریم خصوصی شما شود

2-جایگزین شدن مرکز نرم افزاری اوبونتو

کنونیکال فروشگاه اپلیکیشن خود را در سال ۲۰۰۹ معرفی کرد. پس از معرفی Ubuntu Software Center تغییرات و بهبود ها بسیار اندکی را دریافت نمود. همین موضوع سبب خستگی و دلسرد شدن کاربران از این فروشگاه شد.

اما در این نسخه دیگر خبری از Ubuntu Software Center نیست و GNOME Software جایگزین آن گشته است. این فروشگاه محصول پروژه دیگری به نام GNOME است. اکنون کنونیکال با فارغ شدن از این مسئله می تواند تمرکز خود را از Ubuntu Software Center برداشته و بر موارد دیگری معطوف سازد.

اگر نگاهی تخصصی تر به موضوع بیاندازیم، کنونیکال مرکز نرم افزاری اوبونتو را برای پایان دادن به APT/dpkg ها ایجاد کرده بود. ولی GNOME Software از روشی به نام PackageKit بهره می برد که خود یک بسته‌ی مدیریتی سیستمی Front-end است.

3-انتقال لانچر به پایین صفحه

در مانیتورهای عریض به علت وجود تعداد بسیار بیشتر پیکسل های افقی نسبت به عمودی، می توان از داک های بیشتر و بزرگتری در پایین یا بالای نمایشگر استفاده کرد. اما این منطق همیشه جواب گو نیست. زیرا ما عادت داریم چیزهایی را که می خواهیم کمتر در دسترس باشند نیز در کناره های نمایشگر قرار دهیم. بنابرای نیاز به ویژگی جدیدی جهت قرار دادن آنها در اطراف نمایشگر به شدت احساس می شود.

در اوبونتو شما تنها یک گزینه دارید: Kind of. با وجود اینکه گزینه ای برای این تغییرات در System Settings یافت نمی شود، برای انجام این تغییرات لازم نیست نرم افزاری نصب کنید. شما می توانید در صورت تمایل با استفاده از ترمینال اقدام به ایجاد تغییرات گفته شده کنید.

ترمینال را باز کنید و دستور زیر را وارد کنید:

gsettings set com.canonical.Unity.Launcher launcher-position Bottom

اگر از حالت جدید ناراضی هستید، می توانید با دستور زیر به حالت اولیه برگردید:

gsettings set com.canonical.Unity.Launcher launcher-position Left

اگر همچنان تمایلی به استفاده از ترمینال ندارید، می توانید نرم افزار Unity Tweak Tool را نصب و استفاده کنید.

ZFS برای اولین بار و به صورت گسترده در اوبونتو ۱۶٫۰۴ مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین این نسخه اولین نسخه از توزیع های گشترده لینوکس است که این ویژگی را به همراه دارد. ZFS ابزاری برای مدیریت حجم داده ها و فایل هاست و همانند BTRFS راه حلی برای بهبود عملکرد سرورها و کاربردهای تجاری لینوکس است.

4-zfs

ZFS بسیار قوی تر و پیشرفته تر از BTRFS می باشد و به صورت گسترده ای از آن در سیستم های مولد استفاده می شود. ZFS دارای مجوز CDDL v1 است ولی همچنان فاقد پشتیبانی از GPL v2، پروتوکل کرنل لینوکس است و باید منتظر بمانیم تا پشتیبانی از این پروتوکل نیز با ZFS اضافه شود.