اگر با اینترنت و امنیت دیجیتال سروکار دارید، به احتمال زیاد به اسم دارک‌ وب (Dark Web) و دیپ‌ وب (Deep Web) برخورد کرده‌اید. چه فرقی با هم دارند؟ در ادامه توضیح می‌دهیم.


اینترنت :


این کاملا روشن است. همان اینترنتی که روزانه از آن استفاده می‌کنیم. اخبار می‌خوانیم، با هم در ارتباط هستیم، خرید می‌کنیم و … .


دیپ وب یا وب عمیق :

Deep web زیر مجموعه‌ای از اینترنت است، با این تفاوت که توسط موتور‌های جستجو Index نمی‌شود. به این معنی که باید آدرس دقیق را داشته باشید و مستقیم در مرورگر تایپ کنید و به آن سایت بروید. در واقع نمی‌توان از طریق موتور‌های جستجو به محتوای دیپ‌وب دسترسی داشت.


دارک وب :


Dark Web ،Dark Net یا وب‌تاریک زیر مجموعه‌ای از دیپ وب است. یعنی نه تنها Index نمی‌شود بلکه برای دسترسی به آن نیازمند چیز خاصی هستید. منظور از چیز خاص، یک نرم‌افزار پراکسی یا احراز هویت خاصی است. دارک وب از زیر شبکه‌های TOR، I2P و Freenet استفاده می‌کند، و اغلب (نه همیشه) جایی برای فعالیت‌های غیر قانونی است. شامل خرید و فروش دارو و موادر مخدر، پورن‌های ممنوع، قمار و غیره. همانطور که گفتیم دارک وب‌ اغلب برای فعالیت‌های غیر قانونی استفاده می‌شود، ولی اخیرا سعی بر آن شده است که با فعالیت‌های قانونی مانند انتشار مجلات، رویکرد آن را تغییر دهند.


برای داشتن اطلاعات کامل این مقاله را همراه با ویدیو ببینید 

                                             لینک